Koncerty z cyklu Niedziela z muzyką u św. Mateusza rozbudzają wrażliwość i wyobraźnię słuchaczy. Spełniają również inspirującą rolę w podejmowaniu trudu intelektualnego
zmierzającego do zrozumienia wartości estetycznych zawartych w dziełach muzycznych. W ramach cyklu odbyło się w bieżącym sezonie artystycznym kilka godnych uwagi spotkań
ze sztuką dźwięków.
Kwartet klarnetowy „Claribel” z Lublina, obok aranżacji utworów Vivaldiego, Chopina, Wieniawskiego, Kilara, zaprezentował kompozycje napisane specjalnie na cztery klarnety.
Świetnie przebiegająca współpraca lubelskich instrumentalistów zaowocowała interpretacjami przejrzystymi i klarownymi, owacyjnie przyjmowanymi przez publiczność.
Jednym z ciekawszych fragmentów recitalu organowego Przemysława Kapituły było wykonanie Suity gotyckiej Leona Boëllmanna, kompozytora i organisty francuskiego. Sugestia, zawarta w tytule
utworu, że nawiązuje on do muzyki średniowiecza, odzwierciedla modną w czasach Boëllmanna, fascynację gotykiem. Rys archaizacji wnoszą do Suity pewne elementy zaczerpnięte z chorału gregoriańskiego.
Dynamiczna rejestracja, zastosowana przez Kapitułę, ujawniła konstrukcję dźwiękową o doskonałych proporcjach, opartą na ciekawej harmonice, zdolną dostarczyć melomanom głębokich wzruszeń.
Wieland Meinhold, organista kościoła uniwersyteckiego św. Michała w Erfurcie, wykreował frapującą wizję swych „Trzech metamorfoz na temat końcowych taktów chorału Kyrie, Gott, heiliger
Geist Bacha. Wyjątkowo gorące przyjęcie zgotowała łódzka publiczność pierwszemu organiście Katedry Oliwskiej - Romanowi Peruckiemu. Artysta wystąpił wraz z zespołem „The Gdansk
Philharmonic Brass”.
Obchody 75-lecia poświęcenia łódzkiego kościoła ewangelicko-augsburskiego św. Mateusza uświetnił koncert jubileuszowy. Uroczysty wieczór wypełniły m. in. dzieła Jana Sebastiana Bacha. Preludium i Fugę
c-moll (BWV 546) wykonała ceniona łódzka organistka prof. Irena Wisełka-Cieślar (kierownik artystyczny Niedzieli z muzyką). Dwie arie z Magnificatu (BWV 214) - Quia respexit i Quia fecit
mihi magna - zostały zaśpiewane przez Agnieszkę Sławińską (sopran) oraz Tomasza Sławińskiego (bas).
Organistka Emilia Dziubińska wraz z mężem - Jerzym Dziubińskim także organistą tworzy „Duet Organowy”. Artystyczne małżeństwo propaguje muzykę organową przeznaczoną na
cztery ręce. Na ich prośbę Marian Sawa napisał dwa duety organowe. Pierwszy z nich pt. Liauba powstał na kanwie pieśni górali z Alp Szwajcarskich. Temat drugiego, czyli Fantazji
chorałowej, został zaczerpnięty ze śląskiej pieśni ludowej Toi, qui disposes. Prezentując oba duety Soliści uwydatnili to, co w nich najistotniejsze - lekkość oraz pełen pogody
i radości nastrój. Każdy z koncertów wzbogacił słowem wiążącym red. Janusz Janyst.
Polskie Stowarzyszenie Obrońców Życia Człowieka zakończyło realizację projektu budowy nagrobków na 21 zbiorowych mogiłach dzieci nienarodzonych na Cmentarzu Podgórki Tynieckie oraz Cmentarzu Prądnik Czerwony w Krakowie. Mogiły te przeznaczone są dla dzieci martwo urodzonych w krakowskich szpitalach, których rodzice zrezygnowali z organizacji pogrzebu indywidualnego. W takich przypadkach pochówki realizowane są systematycznie przez gminę Kraków.
Jak informuje stowarzyszenie, zakres podjętych działań objął nie tylko osadzenie nagrobków, ale również zobowiązanie do długofalowej opieki nad miejscami pochówku. Prezes organizacji Wojciech Zięba podkreśla, że stowarzyszenie wzięło na siebie odpowiedzialność zarówno za bieżącą pieczę nad grobami, jak i za przyszłe koszty przedłużania dzierżawy miejsc pochówku.
Odnowa Kościoła w dużej mierze zależy od posługi kapłańskiej - przypomina Leon XIV w ogłoszonym dziś Liście apostolskim z okazji 60-lecia soborowych dekretów o kapłaństwie i formacji kapłańskiej. Cytując św. Jana Marię Vianneya podkreśla, że „’Kapłaństwo to miłość serca Jezusowego’ . Miłość tak silna, że rozprasza chmury przyzwyczajenia, zniechęcenia i samotności, miłość całkowita, która jest nam w pełni dana w Eucharystii. Miłość eucharystyczna, miłość kapłańska”.
List apostolski nosi tytuł “Una fedeltà che genera”. Są to pierwsze słowa dokumentu, w których Papież wskazuje, że „wierność, która rodzi przyszłość, jest tym, do czego kapłani są powołani również dzisiaj”. Leon XIV zauważa, że rocznica dekretów Optatam Totius oraz Presbyterorum ordinis stanowią okazję do ponownego rozważenia tożsamości i funkcji kapłańskiej posługi w świetle tego, czego Pan dziś wymaga od Kościoła.
W Sandomierzu można już oglądać „żywą szopkę”, która na trwałe wpisała się w świąteczny krajobraz miasta. Tradycyjnie przygotowywana jest ona przy diecezjalnym Schronisku dla Bezdomnych Mężczyzn przy ul. Trześniowskiej.
Tegoroczna inauguracja „żywej szopki” odbyła się 22 grudnia wieczorem. Wśród obecnych znaleźli się: biskup sandomierski Krzysztof Nitkiewicz, ks. Bogusław Pitucha – dyrektor Caritas, wicestarosta sandomierski Grażyna Szklarska, przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Bolewski, a także mieszkańcy schroniska oraz podopieczni placówek Caritas. Przy śpiewie kolęd, który prowadziła Wspólnota „Przyjaciele Oblubieńca”, figurka Dzieciątka Jezus została przeniesiona do szopki przez dzieci wcielające się w role Maryi, Józefa oraz aniołów. Następnie Biskup Sandomierski odmówił modlitwę, po czym przybyli na koniach Trzej Królowie i oddali pokłon Dzieciątku. Inaugurując żywą szopkę, bp Krzysztof Nitkiewicz wyjaśnił jej sens.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.