Przyszłość jest niepewna, tym bardziej więc jej przewidywanie wydaje się... wróżeniem z fusów. A jednak próbujemy. Niewykluczone, że większość naszego myślenia dotyczy możliwych przyszłych zdarzeń, a nasze działania na ogół dostosowujemy do prawdopodobnych przyszłych scenariuszy. David Christian, profesor i szef Big History Institute na Uniwersytecie Macquarie, uważa, że wbrew pozorom historycy mają wiele do zaproponowania w kwestii myślenia o przyszłości; sam po latach zajmowania się przeszłością zabrał się za przyszłość, co podsumował, pisząc ciekawą książkę na jej temat. Wprowadzenie stanowi przegląd tego, co w... przeszłości myślano o przyszłości, i tego, jak radzą sobie z nią organizmy żywe (tu zdradźmy, że tylko wyjątkowo mechanizmy te działają powyżej progu świadomości). Jeszcze ciekawiej robi się, gdy próbujemy sobie wyobrazić, jaka przyszłość czeka ludzkość, naszą planetę i cały wszechświat. O ile myślenie krótkookresowe nie jest pozbawione cech dużego prawdopodobieństwa, ze względu na istnienie trendów, które można przewidzieć na najbliższe sto lat, o tyle pisząc o myśleniu średniookresowym – w skali tysięcy lat – prof. Christian musi je opatrzyć już zastrzeżeniem: jeśli przetrwamy zagrożenia kilku następnych stuleci... Frapująca lektura, niekoniecznie tylko dla miłośników SF.
Saba urodził się w 439 r. Rodzice przeznaczyli go na służbę Bogu i umieścił w klasztorze, gdy miał 8 lat. Pragnął jednak życia pustelniczego, dlatego zamieszkał w grocie skalnej. Do klasztoru przychodził na wspólne modlitwy.
Po kilku latach wrócił do Jerozolimy i również zamieszkał w grocie skalnej. Zgromadził wokół siebie liczną wspólnotę uczniów. Dla nich założył Wielką Ławrę.
Nowa podstawa programowa wpisuje się w duży projekt nad całością formacji religijnej młodego człowieka, zarówno w szkole jak i w parafii – podkreślił bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, podczas konferencji prasowej w Sekretariacie KEP, na której została zaprezentowana nowa podstawa programowa nauczania religii rzymskokatolickiej w szkole.
Rzecznik Konferencji Episkopatu Polski ks. Leszek Gęsiak SJ poinformował, że nowa podstawa programowa nauczania religii rzymskokatolickiej w Polsce została przyjęta podczas 402. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, 15 października 2025 roku.
Centrum Edukacyjne Ordo Iuris opublikowało analizę projektu nowej podstawy programowej z historii dla szkoły podstawowej, przygotowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych i Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach „Reformy26. Kompas jutra”. Wnioski płynące z raportu są alarmujące.
Dr Artur Górecki, dyrektor Centrum Edukacyjnego Ordo Iuris i były pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. podstaw programowych, ocenia, że proponowane zmiany nie tylko nie naprawiają szkód po redukcjach treści w 2024 roku, lecz pogłębiają kryzys edukacji historycznej w Polsce.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.