Pytanie czytelnika: Bardzo proszę o wyjaśnienie na łamach „Niedzieli” nauki Kościoła katolickiego o odpustach.
Gdy mówimy o Bogu, to podkreślamy, że jest dobry i miłosierny. Odpusty są pochyleniem się miłosiernego Ojca nad nami, grzesznikami. Odpusty to nic innego jak darowanie nam przez Pana Boga kary doczesnej za grzechy, które zostały odpuszczone odnośnie do naszej winy. Mamy dwa rodzaje odpustów: cząstkowe i zupełne. Chodzi o to, w jakiej mierze uwalniają nas one od owej kary doczesnej. Odpusty może uzyskać każdy, kto jest ochrzczony, jeśli tylko spełni odpowiednie warunki. Można je zyskiwać dla siebie samego lub ofiarować je w intencji osób nieżyjących.
Odpusty są nierozerwalnie związane z Bożym miłosierdziem. Doświadczamy go namacalnie podczas sakramentu pokuty i pojednania. Tam otrzymujemy przebaczenie grzechów, które wyznaliśmy, i za które żałujemy. Niemniej jednak przebaczenie nie jest równoznaczne z uwolnieniem nas od kar doczesnych, jakich możemy doświadczyć jeszcze za życia bądź po nim w czyśćcu. Dzięki odpustom możemy ich uniknąć.
Pytania do teologa prosimy przesyłać na adres: teolog@niedziela.pl .
We wspomnienie NMP Bolesnej w sanktuarium maryjnym w Boleszynie świętowano 300-lecie istnienie kościoła. Eucharystii przewodniczył bp Wiesław Śmigiel, który nałożył na cudowny wizerunek Maryi korony pobłogosławione przez papieża Franciszka. Z racji jubileuszu Stolica Apostolska przyznała specjalne odpusty dla pielgrzymów nawiedzających sanktuarium.
Uroczystość rozpoczęła się procesją z cudownym wizerunkiem Maryi do ołtarza polowego na placu celebry. Tam zgromadzeni wysłuchali koncertu Orkiestry Koncertowej Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.