Reklama

Wiadomości

Czy w szkołach nadal śpiewa się cztery zwrotki hymnu? O wychowaniu patriotycznym w praktyce

Hymn państwowy jest jednym z najważniejszych znaków tożsamości i jedności narodowej. „Mazurek Dąbrowskiego” rozbrzmiewał w chwilach przełomowych – od powstań narodowych, przez święta państwowe, po mecze reprezentacji Polski. Jednak dziś, mimo że hymn wciąż pojawia się w szkołach, coraz częściej śpiewa się tylko jego pierwszą zwrotkę, a głębsze rozumienie treści pieśni zanika. Przypomina o tym ustawa o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej – zał. 4 do ustawy stanowi, że hymn składa się z czterech zwrotek i refrenu.

2025-11-11 18:01

[ TEMATY ]

szkoły

nauka hymnu

cztery zwrotki

wychowanie patriotyczne

praktyka

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szkoła do hymnu – tradycja czy jednorazowy gest?

Co roku, w ramach akcji Ministerstwa Edukacji „Szkoła do hymnu”, uczniowie o godz. 11:11 w dzień najbliższy 11 listopadowi, gromadzą się w szkołach, by wspólnie odśpiewać „Mazurka Dąbrowskiego”. W ostatnich latach wzięło w niej udział ponad 20 tysięcy placówek w całym kraju. To piękna inicjatywa, zapoczątkowana jeszcze przez Rząd Zjednoczonej Prawicy, ale wielu pedagogów zwraca uwagę, że czasem ogranicza się do odśpiewania pierwszej zwrotki i refrenu.

Uczniowie znają pierwszą zwrotkę, ale rzadko cztery

Podziel się cytatem

– wskazują uczniowie jednej ze szkół.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Cztery zwrotki – lekcja historii i duchowości

Cztery zwrotki hymnu zawierają głębokie przesłanie. Pierwsza – „Jeszcze Polska nie zginęła…” – wyraża wiarę i nadzieję na odrodzenie narodu. Druga – „Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę…” – mówi o wierności i waleczności Polaków. Trzecia – „Jak Czarniecki do Poznania…” – przypomina o tradycji rycerskiej i bohaterstwie przodków. Czwarta – „Już tam ojciec do swej Basi…” – ukazuje wymiar rodzinny i duchowy, w którym historia splata się z codziennym życiem.

Hymn nie jest tylko utworem wojennym, lecz pieśnią wiary w opatrzność i odrodzenie narodu

Podziel się cytatem

– podkreśla katecheta z jednej ze stołecznych szkół średnich.

Czy uczniowie rozumieją hymn?

Reklama

Niestety, wielu uczniów nie rozumie pełnej treści hymnu podczas śpiewu na lekcji muzyki. Archaiczny język i brak kontekstu historycznego utrudniają poznanie przesłania. Dlatego też, dotychczasowa podstawa programowa z języka polskiego przewiduje, że hymn omawia się na lekcjach języka polskiego w formie analizy tekstu. To nie tylko nauka słów – to wychowanie w szacunku, pokorze i dumie narodowej.

Hymn i wartości chrześcijańskie

Hymn ma również wymiar chrześcijański. Wyraża nadzieję w trudnych chwilach, podobnie jak modlitwa, a w polskiej tradycji patriotyzm i wiara były nierozerwalne: „Bóg, Honor, Ojczyzna”. Szkoła, poprzez hymn, może przekazywać te wartości, nie narzucając światopoglądu.

Duchowy patriotyzm uczy dzieci wrażliwości na dobro wspólne i wierności ideałom

Podziel się cytatem

– jednym głosem mówią polonista i katecheta szkolny.

Nowe pokolenie – tradycyjne formy wychowania patriotycznego

Dziś dzieci obcują z patriotyzmem także poprzez media i kulturę masową. TikTok i serwisy streamingowe mogą pomagać w popularyzacji symboli narodowych, ale także rozmywać ich znaczenie. Dlatego warto promować dobre praktyki: szkoły, w których uczniowie uczą się wszystkich zwrotek hymnu, poznają jego historię, uczestniczą w konkursach muzyczno-historycznych.

Hymn jako zobowiązanie wobec przyszłych pokoleń

Hymn pozostaje żywym znakiem wspólnoty. Jak przypominał Jan Paweł II:

Naród, który traci pamięć, traci sumienie.

Podziel się cytatem

Nie można więc ograniczać hymnu do formalności – warto odkrywać jego duchowy wymiar. Jeśli dzieci będą znały cztery zwrotki „Mazurka Dąbrowskiego”, będą znały cztery filary polskości – wiarę, nadzieję, odwagę i miłość Ojczyzny. To zobowiązanie nie tylko wobec historii, lecz także wobec przyszłych pokoleń.

Oceń: +15 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty uczony

Niedziela Ogólnopolska 46/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

świety

Adobe.Stock

Św. Albert Wielki

Św. Albert Wielki

Był jednym z największych umysłów chrześcijańskiego średniowiecza, nauczycielem św. Tomasza z Akwinu.

Święty Albert, któremu historia nadał tytuł „Wielki” (magnus), studiował w Padwie i Bolonii. W Padwie w 1221 r. spotkał bł. Jordana z Saksonii i z jego rąk otrzymał habit dominikański. W 1260 r. został mianowany przez papieża Aleksandra IV biskupem Ratyzbony i okazał się doskonałym administratorem swojej rozległej diecezji. Uważał jednak, że nie jest godny tego urzędu i za zgodą papieża Urbana IV złożył później rezygnację z tej funkcji. Albert wziął także udział w soborze powszechnym w Lyonie w 1274 r. To on jako pierwszy rozpoznał w młodym Tomaszu z Akwinu przyszłego wielkiego uczonego. Przywiózł go ze sobą z Paryża do Kolonii. „Już sam fakt, że był nauczycielem św. Tomasza, byłby zasługą wystarczającą, aby żywić głęboki podziw dla św. Alberta”– powiedział Benedykt XVI.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej Niezbędnika Katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca. Dostępna jest również wersja PDF naszego Niezbędnika!

CZYTAJ DALEJ

Co znaleźli naukowcy w katedralnej krypcie w Tarnowie?

2025-11-15 14:31

[ TEMATY ]

katedra

Tarnów

Adobe.Stock

Czaszki, kości, fragmenty trumien, ubiorów a nawet roślin znaleźli naukowcy w krypcie Tarnowskich, w podziemiach tarnowskiej katedry. Prace w miejscu wiecznego spoczynku właścicieli Tarnowa były prowadzone wiosną tego roku. O efektach dowiedzieli się mieszkańcy miasta i okolic, którzy licznie wzięli udział w konferencji naukowej „Tajemnice tarnowskiej Katedry” w auli Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie.

Wyniki badań naukowców przedstawia prof. Anna Drążkowska z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję