Reklama

Kościół

Miejskie Sanktuarium Piękna – trzy dni piękna, solidarności i miłości do bliźniego

Od 6 do 8 listopada w Rzymie odbędzie się wydarzenie „Piazza del Popolo – Miejskie Sanktuarium Piękna”, którego organizatorem jest Bazylika Santa Maria in Montesanto, znana jako Kościół Artystów. Inauguracja projektu zbiegnie się z przyjazdem na Piazza del Popolo „Wioski Profilaktyki” bezpłatnej inicjatywy, w ramach której jeden z najbardziej rozpoznawalnych placów włoskiej stolicy przekształci się w ośrodek opieki zdrowotnej z dwudziestoma punktami sanitarnymi dostępnymi dla wszystkich.

2025-11-05 19:50

[ TEMATY ]

Miejskie Sanktuarium Piękna

Bazylika Santa Maria in Montesanto

Vatican Media

Kościół Artystów w Rzymie

Kościół Artystów w Rzymie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wioska Profilaktyki to inicjatywa stowarzyszenia Campus Salute, założonego w 2010 roku przez grupę lekarzy, którzy postanowili połączyć swoje siły, aby promować profilaktykę i zwalczać nierówności społeczne, zwłaszcza w dostępie do opieki zdrowotnej. Dzięki współpracy z Kościołem Artystów, przez trzy dni każdy, kto nie może sobie pozwolić na profesjonalne konsultacje u lekarza, będzie mógł odbyć taką wizytę w sercu Rzymu – na pięknym placu Piazza del Popolo. „Wierzymy, że autentyczne piękno to nie tylko kwestia estetyczna, lecz także siła etyki i wspólnoty. To piękno troskliwej relacji, która staje się konkretnym, bezinteresownym i pełnym współczucia gestem. Odkrywamy to Piękno w bezinteresownym akcie lekarza, pielęgniarki, pracownika służby zdrowia, który poświęca swoją wiedzę i czas nie dla osobistych korzyści, lecz dla dobra innych” – wyjaśniają członkowie Komitetu Kościoła Artystów.

Piękno, które zbawia świat

Reklama

Nazwa wydarzenia – Miejskie Sanktuarium Piękna – czerpie inspirację ze słynnego stwierdzenia, które Fiodor Dostojewski włożył w usta księcia Myszkina, głównego bohatera powieści „Idiota”. Jej znaczenie wyjaśnia ksiądz biskup Antonio Staglianò, rektor Kościoła Artystów: „Piękno nie jest obrazem abstrakcyjnym. Pomyślmy, jak wiele piękna objawiło się, niczym potężne światło w ciemności, podczas pandemii COVID-19: lekarze, pielęgniarki i pracownicy, którzy ryzykowali, a w wielu przypadkach oddali życie, służąc w dramatycznych czasach kryzysu. W tym zaangażowaniu na rzecz innych, w ich ostatecznym poświęceniu, jaśnieje najczystsza miłość. To jest zatem prawdziwe piękno, które zbawia świat: miłość, która staje się służbą aż po heroizm." I dodaje:

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Rozpoznajemy w tym najżywszy ślad miłości chrześcijańskiej, miłości samego Jezusa Chrystusa, który ofiarował się całkowicie z miłości do ludzkości. Krzyż to nie tylko cierpienie; to szczyt boskiego Piękna, które ofiarowuje się dla zbawienia. To ta sama miłość, która inspiruje tych, którzy troszczą się o cierpiącego bliźniego”.

Podziel się cytatem

Komentując opisany przez Dostojewskiego bunt umierającego Hipolita, niezdolnego, by dostrzec sens własnego cierpienia i kontestującego dobroć Myszkina, ksiądz biskup Staglianò podkreśla:

„Zbawienie tkwi w tej bezinteresownej miłości, w tej otwartości, którą ucieleśnia książę, a która staje się bliskością i troską.”

Podziel się cytatem

Profilaktyka i troska aktem miłości do bliźniego

Wioska Profilaktyki ucieleśnia to zbawcze piękno: dwadzieścia bezpłatnych punktów sanitarnych oferujących specjalistyczne konsultacje i badania diagnostyczne to znak wspólnoty, która nie porzuca swoich najsłabszych członków. Zaangażowanie w profilaktykę staje się aktem miłości do bliźniego, pragnieniem pielęgnowania daru, jaki jest każde ludzkie życie. Sieć współpracy, od placówek opieki zdrowotnej po wolontariuszy, jest wyrazem tej troskliwej relacji, która buduje dobro wspólne. „Wpisanie tej inicjatywy w ramy naszego Miejskiego Sanktuarium Piękna” – podsumowuje ksiądz biskup Staglianò – „oznacza potwierdzenie, że Piazza del Popolo, serce Rzymu, jest sanktuarium nie tylko dla architektonicznych dzieł sztuki, ale także dla żywych dzieł sztuki miłosierdzia i ludzkiej solidarności. Piękno nie powinno być tu tylko podziwianie, ale praktykowane. To piękno Ewangelii, poprzez konkretny gest lekarza-wolontariusza, wciąż zbawia świat, oferując każdemu namacalny znak nadziei i tej największej Miłości, która nadaje sens wszystkiemu”.

Bazylika Santa Maria del Montesanto – rzymski Kościół Artystów

Dzisiejsza bazylika została zbudowana w latach 1662-1679 pod nadzorem Gian Lorenzo Berniniego na miejscu małego karmelitańskiego kościoła i wpisuje się w architektoniczną tradycję rzymskiego baroku. Kulturowe znaczenie bazyliki wiąże się z imieniem księdza prałata Ennio Francii (1904-1995), urzędnika Sekretariatu Stanu Stolicy Apostolskiej, kanonika Kapituły Bazyliki św. Piotra, krytyka i historyka sztuki, który od 1953 roku uczynił ją siedzibą zapoczątkowanej 12 lat wcześniej Mszy Artystów. Celebracja niedzielnej Eucharystii, w której od ponad siedemdziesięciu lat uczestniczą liczni i znani przedstawiciele świata sztuki, z czasem nadała bazylice drugą nazwę – Kościół Artystów.

Oceń: +11 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Antychrześcijański i antypolski spektakl w Bydgoszczy. Sąd: przestępstwa nie było

2025-11-13 11:02

[ TEMATY ]

sąd

spektakl

Adobe.Stock.pl

Po 9 latach zakończyło się postępowanie w sprawie spektaklu „Nasza przemoc, wasza przemoc” („Nase nsilije i vase nasilije”) wystawianego w 2016 r. w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Zostało ono umorzone w grudniu 2024 r. przez Prokuraturę Rejonową Bydgoszcz-Północ. Instytut Ordo Iuris reprezentujący w postępowaniu pokrzywdzonych złożył zażalenie na decyzję prokuratury. Sąd Okręgowy w Bydgoszczy utrzymał jednak w mocy postanowienie o umorzeniu. Reżyserem spektaklu był Chorwat Olivier Frijić, twórca innego przedstawienia – „Klątwy”, co do której również wiele lat toczyło się postępowanie.

Zawiadomienie w tej sprawie złożyły dwie kobiety, które były widzami spektaklu wystawionego 25 września 2016 r. Przedstawienie odgrywane było w języku obcym z wyświetlanymi polskimi napisami. Elementy bluźniercze wystąpiły już na początku spektaklu. Sztuka rozpoczęła się od kolędy „Cicha noc”, przy dźwiękach której aktorzy rozbierali się do naga i łączyli się w pary hetero- i homoseksualne, po czym wykonywali czynności o charakterze erotycznym. W innej ze scen na krzyżu utworzonym z kanistrów na benzynę wisiał mężczyzna w wieńcu podobnym do korony cierniowej. Aktor miał na biodrach biało-czerwoną przepaskę. Mężczyzna zszedł z krzyża i podszedł do aktorki mającej na twarzy chustę przypominającą muzułmański hidżab. Aktor zerwał jej chustę z twarzy, po czym pchnął kobietę na ziemię i dokonał na niej symulowanego gwałtu. Twarz kobiety wyrażała cierpienie i poniżenie. W trakcie spektaklu doszło też do sceny, w której aktorka grająca muzułmankę wyciągnęła biało-czerwony materiał z krocza. Następnie został on pionowo zawieszony nad sceną.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego poszedłem na Marsz

2025-11-12 08:17

[ TEMATY ]

Polska

Polska

felieton

Marsz Niepodległości

Narodowe Święto Niepodległości

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Przez centrum polskiej stolicy przeszło wczoraj tysiące ludzi, by świętować Narodowy Dzień Niepodległości. Według szacunków podległego warszawskiemu ratuszowi Centrum Bezpieczeństwa wzięło w nim udział około 100 tys. osób, organizatorzy ocenili frekwencję na 300 tys.

Sam byłem na Marszu Niepodległości i bliższa rzeczywistości zdaje się liczba, jaką podali organizatorzy, ale nie o dokładną liczbę się rozchodzi, a o masowość, powszechność i popularność tego wydarzenia. Sam wziąłem w nim udział, choć jako polski obywatel posiadający dwie narodowości nie zareagowałem z entuzjazmem na hasło Marszu: „Jeden Naród - silna Polska”. Rozumiem założenie ludzi z którymi wczoraj świętowaliśmy, w końcu współczesna historia Europy pokazuje, że rozwodnienie narodowościowe w forsowanej dziś wersji to nie jest siła, ale słabość kontynentu i krajów narodowych. Zgodnie z definicją języka polskiego, naród to „zbiorowość ludzi wyróżniająca się wspólną świadomością narodową, czyli poczuciem przynależności do wspólnoty definiowanej aktualnie jako naród”.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV o potrzebie wychowania dzieci do wyzwań AI

2025-11-13 11:45

[ TEMATY ]

dzieci

Watykan

młodzież

sztuczna inteligencja

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV podczas audiencji na Placu św. Piotra

Leon XIV podczas audiencji na Placu św. Piotra

Ojciec Święty przyjął na audiencji uczestników międzynarodowego spotkania nt. „Godności dzieci i młodzieży w epoce sztucznej inteligencji”, zorganizowanego w Watykanie. Mówiąc o możliwych zagrożeniach, wynikających z wpływu AI na życie młodych ludzi, Papież podkreślił, że nie wystarcza wdrażanie norm etycznych, ale potrzebna jest również ciągła edukacja i wychowanie młodych pokoleń.

Papież przypomniał, że młodzi ludzie są szczególnie narażeni na wpływ i manipulację ze strony sztucznej inteligencji, która obejmuje wiele aspektów ich życia, m.in. edukację, rozrywkę i bezpieczeństwo. Rodzi to szereg pytań natury etycznej o sposób korzystania z cyfrowych narzędzi i zasobów. „Konieczne jest, aby rodzice i wychowawcy byli świadomi tych mechanizmów oraz by zostały opracowane narzędzia pozwalające monitorować i ukierunkowywać sposób, w jaki młodzi ludzie korzystają z technologii” – zaapelował.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję