- Podczas spotkania i rozmowy z o. Józefem Łągwą ustaliliśmy, że wystąpimy na zakończenie festiwalu. Bardzo się cieszymy, że jeżeli chodzi o dzieła sakralne, możemy prezentować je w przestrzeni kościołów w Łodzi poza Teatrem Wielkim – powiedział prof. Marcin Nałęcz – Niesiołowski dyrektor Teatru Wielkiego w Łodzi. W świątyni wypełnionej do ostatniego miejsca mogliśmy usłyszeć jedno z najwspanialszych dzieł w historii muzyki sakralnej „Requiem d-moll” Wolfganga Amadeusza Mozarta.
- To jest utwór, który porusza zarówno serca jak i wyobraźnię słuchaczy. Mozart rozpoczął jego komponowanie w roku 1791, zaledwie kilka miesięcy przed śmiercią. Tajemniczy anonimowy zleceniodawca, choroba, a potem niedokończone rękopisy – wszystko to nadaje „Requiem” aurę mistycznego niedopowiedzenia. Kompozytor, jakby przeczuwając własny kres, zapisał w tej muzyce modlitwę o wieczny pokój – Requiem aeternam dona eis, Domine, czyli „Wieczny odpoczynek racz im dać, Panie” - podkreślił Kamil Chałupnik kierownik artystyczny festiwalu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Po śmierci Mozarta dzieło ukończył jego uczeń Franz Xaver Süssmayr, kierując się wskazówkami mistrza i jego szkicami. „Requiem” brzmi jak pełna, zamknięta całość – jak ostatnie słowo człowieka, który łączył ziemskie piękno z nadzieją nieba. - Jak napisał Albert Einstein, „Muzyka Mozarta jest tak czysta i piękna, że wydaje się być odbiciem wewnętrznego porządku wszechświata”. Dziś słuchając „Requiem”, możemy poczuć ten porządek – dramat i ukojenie splecione w harmonii, która przekracza czas. - dodał pan Kamil. W wielkim dziele W.A. Mozarta wystąpili soliści: Hanna Okońska (sopran), Bernadetta Grabias (mezzosopran), Łukasz Gaj (tenor), Rafał Pikała (bas) oraz Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego pod dyrekcją Rafała Kłoczko.
Wykonanie utwóru spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i owacjami na stojąco. Teatr Wielki na zakończenie przygotował dla zgromadzonych niespodziankę. Magdalena Cynk (sopran) zaprezentowała utwór „Lacrimosa” skomponowany w hołdzie Krzysztofowi Pendereckiemu w 5. rocznicę jego śmierci. Kompozycja nawiązuje do najpiękniejszych tradycji muzyki żałobnej – do słynnych „Requiem” Mozarta i Verdiego – a zarazem wprowadza nowoczesny, współczesny język dźwiękowy. - Przed nami ważne wydarzenie związane z jubileuszem Teatru Wielkiego w Łodzi – 60. rocznica działalności. W takich okresach jak Wszystkich Świętych, Święta Bożego Narodzenia czy Wielki Tydzień, chcemy prezentować dzieła sakralne w kościołach, także u OO. Jezuitów – powiedział dyrektor Teatru Wielkiego.
Artystom za przepiękne wykonanie działa podziękował o. Józef Łągwa SJ prezes Stowarzyszenia „Słowo i Muzyka u Jezuitów”. Patronat medialny nad festiwalem objął Tygodnik Niedziela.
